Person

Dr. phil., Universitätsprofessor

Marold Wosnitza

Prodekan

Picture of Marold Wosnitza
Philosophische Fakultät

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Building: 1830

Room: 114

Eilfschornsteinstr. 7

52056 Aachen

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Current teachings
You can find an Overview on the current Techings on Campus der RWTH.
Sprechstundenbuchungssystem

Research Interests
Motivation and Emotion
Collaborative and Cooperative Learning and Working
Teacher Motivation and Resilience
Self-Assessment

Projects
runnings Projects - external funds

  • Keeping cool Europe – Enhancing Teacher Resilience in Europe (Beginn 2014, 2 Jahre, Funding: EU)
  • Interaktives Video zu Lehrer-Schüler-Konflikten (Beginn 2013, Laufzeit 1 Jahr, Funding: Stifterverband)
  • Evaluation des Orientierungstools für Studieninteressierte des Landes Nordrhein-Westfalen. (Beginn 2013, Laufzeit 2 Jahre, Funding: Ministerium für Innovation, Wissenschaft und Forschung NRW)
  • Self-Assessment für Studieninteressierte (Beginn 2011, Laufzeit 5/10 Jahre, Funding: BLP, RWTH, TU9, Nordverbund)
  • Wissenschaftliche Begleitung: Schulverbund Aachen-Ost (2012, Laufzeit 2 Jahre, Funding: Stiftung Mercator)


completed Projects – external funds

  • Entwicklung und Evaluation eines wissensbasierten Computerlernspiels für den Studiengang Elektrotechnik (Laufzeit 1 Jahr, Funding: Stifterverband)
  • Help Seeking and Help Giving Behaviours: Teacher Perceptions and Practice (Laufzeit 1 Jahr, Funding: SERG - Murdoch)
  • „Keeping Cool: Building Teacher’s Resilience (Laufzeit 2 Jahre, Funding: Australian Learning and Teaching Council (ALTC)
  • Entwicklung und Evaluation eines E-Learning-Moduls „Grundprobleme der Schul- und Unterrichtsforschung“ für die Hochschullehre (Laufzeit 1 Jahr, Funding: RWTH)


runnings Projects – internal finance

  • Teacher Responsibility
  • Multiple Goals in Cooperative Learning Settings
  • Emotion in Cooperative Learning Settings
  • Lehrerresilienz in Deutschland
  • University Teacher Motivation


Profile
1993: Diplom Erziehungswissenschaft
1999: Promotion (Dr. phil.) Erziehungswissenschaft und Psychologie
2006: Habilitation: Venia Legendi „Allgemeine Erziehungswissenschaft, Schwerpunkt: Empirische Bildungsforschung
1994-2004: Universität Koblenz-Landau (Wissenschaftlicher Mitarbeiter)
2004-2005: Vertretungsprofessur für Pädagogische Psychologie an der TU Karlsruhe
2005-2006: Vertretungsprofessur: Didaktik der schulischen und beruflichen Bildung an der RWTH Aachen
2006-2008: Vertretungsprofessur: Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Schulpädagogik und empirische Bildungsforschung an der RWTH Aachen
2008-2009: Senior Lecturer (tenure track) for Educational Psychology, School for Education, Murdoch University Perth, Western Australia
seit 2009: Professur – Erziehungswissenschaft mit dem Schwerpunkt Schulpädagogik und Empirische Bildungsforschung
seit 2011: Geschäftsführender Direktor am Institut für Erziehungswissenschaft
2009 -2012: Adjunct Senior Lecturer, Murdoch University, Perth, Western Australiaseit 2012: Adjunct Professor, Murdoch University, Perth, Western Australia


Publications

2016

  • Helker, K., & Wosnitza, M. (2016). The interplay of students’ and parents’ responsibility judgements in the school context and their associations with student motivation and achievement. International Journal of Educational Research, 76, 34-49. doi: 10.1016/j.ijer.2016.01.001

2013

  • Wosnitza, M., Eugster, B. & Helker, K. (2013). Universities as a Place of Self-regulated Vocational Education and Training. In K. Beck & O. Zlatkin-Troitschanskaia (eds.), From diagnostics to learning success. Proceedings in Vocational Education and Training (pp.11-23). Rotterdam and Taipei: Sense Publishers.
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (2013). Trajectories of Change in University Students’ General Views of Group Work following one single Group Assignment: Significance of Instructional Context and multi-dimensional Aspects of Experience. European Journal of Psychology of Education. (DOI: 10.1007/s10212-013-0189-y)
  • Hornke, L. F., Wosnitza, M. & Bürger, K. (2013). SelfAssessment: Ideen, Hintergründe, Praxis und Evaluation. Wirtschaftspsychologie, 1, 5-16.
  • Tempelaar, D. T., Wosnitza, M., Volet, S., Rienties, B., Giesbers, B., Gijselaers, W. H., & van der Loeff, Sybrand S. (2013). The role of self- and social directed goals in a problem-based, collaborative learning context. Higher Education, 66(2), 253-267. (DOI: 10.1007/s10734-012-9602-8)
  • Wosnitza, M., Helker, K. & Lohbeck, L. (accepted). Teaching Goals of Early Career University Teachers in Germany. International Journal of Educational Research.
  • Wosnitza, M., Mansfield, C., & Beltman, S. (proposal accepted). Special issue – Latest Developments in Research on Teacher Motivation (Authors: Lauermann (USA), Malmberg (UK), Otto (D), Mansfield, Beltman & Wosnitza (AUS, Wosnitza), Butler (ISR), Wosnitza & Helker (D), Fokkens-Bruinsma (NL), Watt & Richardson (AUS). International Journal of Educational Research.
  • Wosnitza, M., Labitzke, N., Woods-McConney, A., & Karabenick, S. A. (accepted). Consistently Inconsistent: Teachers’ Beliefs about Help Seeking in Group-Work Learning. Teachers and Teaching: Theory and Practice.


2012

  • Wosnitza, M. & Beltman, S. (2012). Learning and Motivation in Multiple Contexts: The Development of a Heuristic Framework. European Journal of Psychology of Education, 27, 117-193. DOI 10.1007/s10212-011-0081-6
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (2012). Editorial Introduction: Multiple Goals in Learning Contexts. Applied Psychology. An International Review. DOI: 10.1111/j.1464-0597.2012.00503.x
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (2012). Group heterogeneity and homogeneity in personal goals for a collaborative learning activity: Impact on individual appraisals. Applied Psychology. An International Review. DOI: 10.1111/j.1464-0597.2012.00503.x .
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (Eds.) (2012). Special issue - Multiple goals (Authors: Boekaerts, M., (NL), Carr, S. (UK), Wentzel, K. (US), McCinnerny, D. (HongKong), Mansfield, C. (AUS), Wosnitza, M. (D) & Volet, S. (AUS)). Applied Psychology. An International Review.
  • Mansfield, C., Wosnitza, M., & Beltman, S. (2012). Goals for teaching: Towards a framework for examining motivation of graduating teachers. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 12, 21-34.


until 2011

  • Wosnitza, M. (1993). Mikroevaluation eines computerunterstützten Lernprogramms mit der Methode des Lauten Denkens am Beispiel des Geometrieprogramms Cabri Géomètre. Empirische Pädagogik, 7(4), 391-420.
  • Wosnitza, M. (1998). Die Delphi-Methode: Ein Verfahren zur Konsensbildung bei der Festlegung des Planungsgegenstandes in der Jugendhilfeplanung. Unsere Jugend, 50(2), 87-90.
  • Wosnitza, M. (2000). Motiviertes selbstgesteuertes Lernen im Studium: Theoretischer Rahmen, diagnostisches Instrumentarium und Bedingungsanalyse. Landau: VEP.
  • Wosnitza, M. (2004). The Mediating Role of the Perceived Learning Environment for the Self-Direction in Learning. In M. Wosnitza, A. Frey & R. S. Jäger (Hrsg.), Lern­prozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Ler­nen im 21. Jahrhundert (S. 306-319). Landau: VEP.
  • Wosnitza, M. (2005). Lernumwelt Hochschule (unveröffentlichte Habilitationsschrift). Landau: Universität Koblenz-Landau.
  • Wosnitza, M. (2007). Lernumwelt Hochschule und akademisches Lernen. Die subjektive Wahrnehmung sozialer, formaler und materiell-physischer Aspekte der Hochschule als Lernumwelt und ihre Bedeutung für das akademische Lernen. Landau: VEP.
  • Wosnitza, M. & Beltman, S. (2010). Wer redet mit bei der Studienwahl? Der Einfluss Anderer auf die Entscheidung Lehramt oder Ingenieurwissenschaften zu studieren. Das Hochschulwesen, 58 (4), 128-134.
  • Wosnitza, M. & Eugster, B. (2001). Die Entwicklung individueller Lern- und Kontroll­strategien im Rahmen des Ausbildungskonzeptes „Kleinunternehmen“. In H. Heid, G. Minnameier & E. Wuttke (Hrsg.), Fortschritte in der Berufsbildung? Aktuelle Forschung und prospektive Umsetzung (Beiheft 16 zur Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, S. 139-144). Stuttgart: Steiner.
  • Wosnitza, M. & Eugster, B. (2001). MIZEBA – ein Berufsfeldübergreifendes Instru­ment zur Erfassung der betrieblichen Ausbildungssituation? Empirische Pädago­gik, 15(3), 411-426.
  • Wosnitza, M. & Eugster, B. (2006). Die Projektmethode – eine lernerzentrierte Betrachtung? Perspektiven zur pädagogischen Professionalisierung, Heft 70,
  • 5-11.
  • Wosnitza, M. & Hahl, A. (1998). Die Mehrdimensionalität von selbststeuerungsför­dernden Lernumgebungen in der kaufmännischen Erstausbildung: Theoretischer Rahmen und diagnostisches Instrumentarium. Empirische Pädagogik, 12(1), 3-28.
  • Wosnitza, M. & Heb, H. (2001). Spielplätze in Zweibrücken. Bestandserhebung im Rahmen der Jugendhilfeplanung (Bd. 2). Landau: VEP.
  • Wosnitza, M. & Jäger, R. S. (Hrsg.). (2006). Daten erfassen, auswerten und präsen­tieren – aber wie? Eine elementare Einführung in sozialwissenschaftliche For­schungsmethoden, Statistik und computerunterstützte Datenanalyse (4. vollst. verän­d. u. erw. Auflage). Landau: VEP.
  • Wosnitza, M. & Jäger, T. (1997). Computerunterstützte Auswertung von Daten mit STATISTICA. In M. Wosnitza & R. S. Jäger (Hrsg.), Daten erfassen und auswerten – aber wie? Eine elementare Einführung in sozialwissenschaft­liche Forschungs­methoden, Statistik und computerunterstützte Datenanalyse (S. 117-142). Landau: VEP.
  • Wosnitza, M. & Jäger, T. (2000). Computerunterstütze Auswertung von Daten mit SPSS oder STATISTICA. In M. Wosnitza & R. S. Jäger (Hrsg.), Daten erfassen, auswerten und präsentieren – aber wie? Eine elementare Einführung in sozialwis­senschaftliche Forschungsmethoden, Statistik und computerunterstützte Daten­analyse (3. Auflage, S. 153-223). Landau: VEP. (2. Auflage, 1999).
  • Wosnitza, M. & Kimmel, K. (2006). Ausländische Studierende an deutschen Hochschulen. Gründe für ein Studium in Deutschland. Das Hochschulwesen, 54(6).
  • Wosnitza, M. & Nenniger, P. (2001). Selbstgesteuertes Lernen, Empirische Pädago­gik, 15(2), 243-249.
  • Wosnitza, M. & Volet, S. A. (2009). Framework for Personal Goals in Social Learning Contexts. In M. Wosnitza, S. Karabenick, A. Efklides, & P. Nenniger (Eds.), Contemporary Motivation Research: From Global to Local Perspectives (pp. 49-67). Göttingen & New York: Hogrefe & Huber.
  • Wosnitza, M. S. & Nenniger, P. (Hrsg.). (2001). Selbstgesteuertes Lernen. Empirische Pädagogik, 15(2) [Themenheft].
  • Wosnitza, M., & Nenniger, P. (2001). Perceived Learning Environments and Use of Learning-Strategies. The Mediating Role of Motivation for the Self-Direction in Learning. In S. Volet, & S. Järvelä (Eds.), Motivation in learning contexts: Theo­retical and methodological implications (pp. 171-187). Amsterdam: Pergamon Press.
  • Wosnitza, M., & Volet, S. (2005). Origin, direction and impact of emotions in social online learning. Learning and Instruction, 15(5), 449-464.
  • Wosnitza, M., Frey, A. & Jäger, R. S. (Hrsg.). (2004). Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert. Landau: VEP.
  • Wosnitza, M., Jäger, T. & Kolbe, S. (2006). Computerunterstützte Auswertung von Daten mit SPSS oder Statistica. In M. Wosnitza & R. S. Jäger (Hrsg.), Daten erfassen, auswerten und präsentieren – aber wie? (4. vollst. überarb. u. erw. Auflage, S. 100-153. Landau: VEP
  • Wosnitza, M., Karabenick, S., Efklides, A., & Nenniger, P. (2009). (Eds.). Contemporary Motivation Research: From Global to Local Perspectives. Göttingen & New York: Hogrefe & Huber.
  • Arbinger, R. & Wosnitza, M. (2006). Denkste! Was versteht man eigentlich unter einem Problem. In R. Heiligenthal (Hrsg.), Kinderuniversität Landau (S. 5-20). Landau: VEP.
  • Arbinger, R., Frey, A., Hahl, A., Jäger, R. S. & Wosnitza, M. (2003). Lernen mit Sinn und Verstand (2. veränderte Auflage). Landau: VEP. (1. Auflage erschienen 1998).
  • Behrens, U. & Wosnitza, M. (1995). Sicherheit im Pausenbereich: In einem Projekt werden Pausenorte und Pausenunfälle untersucht. Pluspunkt, 3/95, 6-7.
  • Behrens, U., Vogelsinger, D. & Wosnitza, M. (1995). Sicherheit rund um die Schule: Bibliographie – Schulhof und Schulbau, Pausengestaltung, Sicher­heits- und Ver­kehrserziehung, Unfall und Prävention. Landau: VEP.
  • Behrens, U., Vogelsinger, D. & Wosnitza, M. (1995). Sicherheit rund um die Schule: Bibliographie – Gewalt, Aggression, Radikalismus, Verhaltensauffälligkeiten. Landau: VEP.
  • Beltman, S. & Wosnitza, M. (2008). You are getting too old, find a man and marry”: Social Aspects of Motivation to Choose Teacher Education. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 8, 49-63.
  • Breuer, K. & Wosnitza, M. (2004). Befähigung zur Selbstregulation in der Entwicklung während der Ausbildung. In M. Pilz (Hrsg.), Sozialkompetenzen zwischen theoretischer Fundierung und pragmatischer Umsetzung (Band zum Workshop 22 -Sozialkompetenz bei den Hochschultagen berufliche Bildung 2004, S. 47-60). Bielefeld: Bertelsmann.
  • Eugster, B., Wosnitza, M., Nenniger, P. & Rüegg, A. (2003). Selbstgesteuertes Ler­nen. Ein Erfolg versprechendes Konzept im Feld der beruflichen Bildung? In F. G. Müller (Hrsg.), Selbstverwirklichung im Arbeitsleben (S. 253-278). Lengerich: Pabst-Verlag.
  • Frey, A., Gehrlein, B. & Wosnitza, M. (2006). Fröbels ganzheitliche Pädagogik. Landau: VEP (2. Auflage).
  • Heb, H. & Wosnitza, M. (1996). Weg von der institutionenzentrierten Jugendhilfe­planung hin zum Kind und Jugendlichen im Mittelpunkt der Jugendhilfeplanung. Unsere Jugend, 48(4), 147-150.
  • Heb, H. & Wosnitza, M. (1998). Jugendhilfeplanung der Stadt Zweibrücken: Teilpla­nung 1 – Kinder und Jugendliche im Alter von 10-16 Jahren. Theoretischer Rah­men und Festlegung des Planungsraumes (Band 1a). Landau: VEP.
  • Heb, H. & Wosnitza, M. (2000). Jugendhilfeplanung der Stadt Zweibrücken: Teilpla­nung – Kinder und Jugendliche im Alter von 10-16 Jahren. Bestandserhebung und Bedarfsfeststellung (Band 1). Landau: VEP.
  • Jäger, R. S., Behrens, U., Jäger, T. & Wosnitza, M. (1996). Unfälle im Pausenbereich von Schulen: Analysen, Hintergründe und Vorschläge zur Prävention. Dortmund: Bundesanstalt für Arbeitsschutz.
  • Jäger, R. S., Frey, A., Wosnitza, M. & Flor, D. (2001). Pädagogische Diagnostik. In L. Roth (Hrsg.), Pädagogik. Handbuch für Studium und Praxis (S. 848–872). München: Oldenburg.
  • Jäger, R., Behrens, U., Jäger, T. & Wosnitza, M. (1997). Unfälle im Pausenbereich von Schulen: Analyse, Hintergründe und Vorschläge zur Prävention. In Institut „Sicher leben“ (Hrsg.), Kindersicherheit: Was wirkt? (S. 62-70). Wien: Institut „Sicher leben“.
  • Konrad, K. & Wosnitza, M. (1995). Neue Formen des Lernens in Schule, Aus- und Weiterbildung: Einführung in die Thematik motivierten selbstgesteuerten Lernens mit Bibliographie. Landau: VEP.
  • Lissmann, U., Frey, A., Hahl, A., Nenniger, P. & Wosnitza, M. (1998). Empirische Pä­dagogik im Rückblick: Trends der Jahrgänge 1987 bis 1997. Empirische Päda­go­gik, 12(3), 297-313.
  • Mansfield, C. & Wosnitza, M. (2010). Motivation goals during adolescence: A cross-sectional perspective. Issues in Educational Research, 20(2), 149-165.
  • Nenniger, P. & Wosnitza, M. (1997). Motiviertes selbstgesteuertes Lernen – eine Al­ternative zum methodischen angeleiteten Unterricht? In R. Dubs & R. Luzi (Hrsg.), 25 Jahre IWP: Schule in Wissenschaft, Politik und Praxis (S. 545-560). Universität St. Gallen: IWP.
  • Nenniger, P. & Wosnitza, M. (2000). Möglichkeiten und Probleme selbststeuerungs­fördernden Unterrichts im Bereich Wirtschaft und Recht. In C. Metzger, H. Seitz & F. Eberle (Hrsg.), Impulse für die Wirtschaftspädagogik. Festschrift zum 65. Ge­burtstag von Prof. Dr. Rolf Dubs (S. 367-381). Aarau: SKV.
  • Nenniger, P. & Wosnitza, M. (2001). Intelligenz und Verfügbarkeit über Strategien in selbststeuerungsfördernden Lehr-Lernarrangements, Empirische Pädagogik, 15(2), 363-385.
  • Nenniger, P., & Wosnitza, M. (2003). International Cooperation in University Teach­ing – on Investments and Benefits Beyond the Formal and Economic Dimensions. In IUT (Eds.), Innovations in Learning Centered Design: Promo­ting the Paradigma Shift. Växjö: IUT.
  • Nenniger, P., Jäger, R. S., Frey, A., & Wosnitza, M. (Eds.). (1998). Advances in Mo­tivation. Landau: VEP.
  • Nenniger, P., Straka, A., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (1996). Zur Mehrdimensiona­lität selbstgesteuerten beruflichen Lernens: Ergebnisse einer Konstrukt­validierung. In K.-P. Treumann, G. Neubauer, R. Möller & J. Abel (Hrsg.), Methoden und An­wendungen empirischer pädagogischer Forschung (S. 154-169). Münster: Wax­mann.
  • Nenniger, P., Straka, G. A., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (1995). Motiviertes selbst­gesteuertes Lernen: Grundlegung einer interaktionistischen Modellvorstellung. In R. Arbinger & R. S. Jäger (Hrsg.), Zukunftsperspektiven empirisch-pädagogischer Forschung (Beiheft 4 zur Empirischen Pädagogik, S. 249-268). Landau: VEP.
  • Nenniger, P., Straka, G. A., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (1996). Die Bedeutung motivationaler Einflußfaktoren für selbstgesteuertes Lernen. Unterrichts­wissen­schaft, 24(3), 250-266.
  • Spevacek, G., Wosnitza, M., Nenniger, P. & Straka, G. A. (1994). Entwicklung eines Instruments zur Erfassung von individuellen Voraussetzungen für motiviertes selbstgesteuertes Lernen in der kaufmännischen Erstausbildung. Aktueller Stand der Projektarbeit. In J. van Buer, D. Squarra & S. Badel (Hrsg.), Kaufmännische Bildung in der Spannung von öffentlicher und privater Trägerschaft II (S. 98-111). Berlin: Institut für Wirtschafts- und Erwachsenenpädagogik – Philosophische Fa­kultät IV der Humboldt-Universität zu Berlin.
  • Straka, G. A., Nenniger, P., Plaßmeier, N., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (2001). Ent­wicklung, Erprobung und Evaluation von Weiterbildungsmaßnahmen für Lehrer und Ausbilder zur Förderung motivierten selbstgesteuerten Lernens in der kauf­männischen Erstausbildung. In K. Beck & V. Krumm (Hrsg.), Lehren und Lernen in der beruflichen Erstausbildung. Grundlagen einer modernen kaufmännischen Be­rufsqualifizierung (S. 77-92). Opladen: Leske + Budrich.
  • Straka, G. A., Nenniger, P., Plaßmeier, N., Spevacek, G., & Wosnitza, M. (2002). De­velopment, Test and Evaluation of a Further Education Concept for Teachers and Trainers to Promote Motivated Self-Directed Learning in Schools and Companies in Business Education. In K. Beck (Ed.), Teaching-Learning Processes in Vocational Education. Foundations of Modern Training Programmes (pp. 11-25). Frankfurt: Lang.
  • Straka, G. A., Nenniger, P., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (1996). Motiviertes selbst­gesteuertes Lernen in der kaufmännischen Erstausbildung: Entwicklung und Vali­dierung eines Zwei-Schalen-Modells. In K. Beck & H. Heid (Hrsg.), Lehr-Lern-Prozesse in der kaufmännischen Erstausbildung: Wissenserwerb, Motivierungsge­schehen und Handlungskompetenzen (Beiheft 13 zur Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, S. 150-162). Stuttgart: Steiner.
  • Straka, G. A., Nenniger, P., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (1997). Un modelo de aprendizaje motivado y autodirigido. Educación, 55, 43-54.
  • Straka, G. A., Nenniger, P., Spevacek, G., & Wosnitza, M. (1996). A model for moti­vated self-directed learning. Education, 53, 19-30.
  • Straka, G., Nenniger, P., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (1996). Ein Zwei-Schalen-Mo­dell für motiviertes selbstgesteuertes Lernen in der kaufmännischen Erstausbil­dung. In P. Diepold (Hrsg.), Berufliche Aus- und Weiterbildung (S. 78-83). Nürnberg: Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsbildungsforschung der Bundesan­stalt für Arbeit.
  • Volet, S., & Wosnitza, M. (2004). Social affordances and students’ engagement in cross-national online learning: An exploratory study. Journal of Research in Inter­national Education, 3(1), 5-29.
  • Woods-McConney, A. & Wosnitza, M. (2011). Keep it positive: Using student goals and appraisals to inform small group work in science. Teaching science, 57 (3), 20-24.

Presentations and Contributions at Conferences

  • Wosnitza, M., Zschoke, K., & Helker, K. (2015). Because We Trusted Each Other - An Adjustment of Attribution Theory in the Light of Group-Work Assignments. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, USA.
  • Wosnitza, M. (2013). Motivation of Early Career University Teachers. University of Michigan.
  • Bürger, K., & Wosnitza, M. (2013). Pupil’s Multiple State-Goals as a Function of Situation, Person and Situation x Person (Earli-conference, München).
  • Bürger, K., & Wosnitza, M. (2013). Predictive Validity of Online-SelfAssessments regarding Academic Success in Mechanical Engineering (Earli-conference, München).
  • Helker, K. & Wosnitza, M. (2013). Early Career University Teachers’ Responsibility for Teaching (Earli-conference, München).
  • Wosnitza, M., Helker, K., & Eugster, B. (2013, accepted). Goals of Early Career University Teachers (Earli-conference, München).
  • Mansfield, C., Beltman, S., & Wosnitza, M: (2013) : “I want to be the best teacher I can be”: Exploring beginning teachers’ professional goals (AARE Conference, Adelaide).
  • Bürger, K., Wosnitza, M., Ludwig, P. & Schmitt, Manfred (2012). Pupils` Academic and Non-academic Trait and State Goals – Validation of a New Inventory (International Conference on Motivation, Frankfurt)
  • Kimmel, K. & Wosnitza, M. (2012). Emotions and group work. Insights from an appraisal-oriented perspective (International Conference on Motivation, Frankfurt)
  • Wosnitza, M., Helker, K., & Mansfield, C. (2012). Early Career University Teachers’ Motivation and Feeling of Responsibility (International Conference on Motivation, Frankfurt)
  • Helker, K. & Wosnitza, M. (2012). Teacher and Students Responsibility. Complementary or contradictory (AERA, Vancouver).
  • Woods-McConney, A. & Wosnitza, M. (2012). "What do you reckon?": Examining high-level content-related interactions among Australian upper primary students in science," (AERA, Vancouver)
  • Helker, K. & Wosnitza, M. (2011). Teacher Responsibility – What Do Students Think? (Earli-conference, Exeter).
  • Kimmel, K. & Wosnitza, M. (2011). Group work at university: Insights into the interplay of students’ emotions and appraisals (Earli-conference, Exeter).
  • Mansfield, C., Wosnitza, M. , & Beltman, S. (2011). Goals for teaching: A goal content approach to understanding teacher motivation (Earli-conference, Exeter).
  • Beltman, S., Wosnitza, M. & Mansfield, C. (2011). Teacher Resilience: Conceptualisations, research and practice (Earli-conference, Exeter).
  • Beltman, S., Mansfield, C., Wosnitza, M. et al. (2010). Teachers' motivation and self-efficacy at the beginning of their career. (International Conference on Motivation, Porto).
  • Beltman, S., Mansfield, C.F., Price, A., McConney, A., Wosnitza, M. & Pelliccione, L. (2010). Teacher resilience: A review of current literature. Paper presented at the 27th International Congress of Applied Psychology, Melbourne.
  • Beltman, S., Mansfield, C.F., Price, A., McConney, A., Wosnitza, M. & Pelliccione, L. (2010). Teacher resilience: A systematic review of recent literature. (West Australian Institute of Educational Research Forum, Perth).
  • Kimmel, K. & Wosnitza, M. (2010). University students’ emotional experiences of group work: implications for motivation. (International Conference on Motivation, Porto).
  • Lauermann, F, Karabenick, S. A. & Wosnitza, M. (2010). Teacher responsibility and teacher efficacy: two faces of the same coin or two different coins? (International Conference on Motivation, Porto).
  • Price, A., Mansfield, C.F., McConney, A., Beltman, S., Wosnitza, M. & Pelliccione, L. (2010). Toughen up princess. (Comparative Education Conference, Istanbul).
  • Wosnitza, M. (2010). Individual goals in collaborative learning settings (Western Australian Institute for Educational Research, invited).
  • Beltman, S. & Wosnitza, M. (2009). Choosing a profession: mapping multiple contexts (EARLI-Conference, Amsterdam).
  • Woods-McConney, A. & Wosnitza, M. (2009). Group work in science – students’ goals and appraisals (AARE-Conference, Canberra).
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (2009). Interface of personal content goals with social direction and motivational patterns in collaborative learning contexts (EARLI-Conference, Amsterdam).
  • Wosnitza, M. & Volet (2008). Group heterogeneity and homogeneity in personal goals in social learning contexts: impact on individual appraisals. (International Conference on Motivation, Turku).
  • Woods-McConney, A. & Wosnitza, M. (2008). What science students think about, want to do and do in group work (WASEA Forum, Perth).
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (2007). A framework for personal goals in social learning contexts (EARLI-Conference, Budapest).
  • Beltman, S. & Wosnitza, M. (2006). “She told me that it is well worth it.” The role of others in the motivation to become a teacher (International Conference on Motivation, Landau).
  • Wosnitza, M. (2005). The influence of environmental conditions on the development of emotions. A case study (EARLI-Conference, Nicosia).
  • Breuer, K., & Wosnitza, M. (2004). Befähigung zur Selbstregulation in der Entwicklung während der Ausbildung (DGFE – Tagung, Zürich).
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (2004). Social and affective dimensions in cross-national online learning: teachers' multiple roles and challenges (International Conference on Motivation, Lissabon).
  • Nenniger, P. & Wosnitza, M. (2003). International cooperation in university teaching – on investments and benefits beyond the formal and economic dimensions: A comparative report on cooperation of German with Egyptian and Australian faculties (IUT-Conference, Växjö).
  • Wosnitza, M. (2003). Lernumwelt Hochschule: Beschreibung und Erfassung (AEPF, Hamburg).
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (2003). Cross-national online learning in higher education: The role of social affordances (EARLI-Conference, Padova, invited).
  • Wosnitza, M. & Volet, S. (2003). Significance of social and emotional dimensions in online learning (EARLI-Conference, Padova, invited):
  • Wosnitza, M. & Eugster, B. (2002). Motivation and environmental conditions in a complex training environment (Workshop of Achievement and Task Motivation, Moscow).
  • Eugster, B. & Wosnitza, M. (2002) Selbstgesteuertes Lernen (Frühjahrssymposium der Universität Koblenz-Landau, Landau).
  • Nenniger, P. & Wosnitza, M. (2001). The development of self-regulation in vocational education (EARLI-Conference, Fribourg).
  • Nenniger, P. & Wosnitza, M. (2001). Is intelligence still a relevant predictor in vocational Education? (EARLI-Conference, 2001, Fribourg).
  • Wosnitza, M., Eugster, B. & Nenniger, M. (2001). Die Wahrnehmung des Kleinunternehmens als komplexes Lehr-Lern-Arrangement für die berufliche Erstausbildung (Tagung der Fachgruppe pädagogische Psychologie, Landau).
  • Nenniger, P., Straka, G., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (2000). Motiviertes selbstgesteuertes Lernen in der kaufmännischen Erstausbildung. Theoretischer Rahmen und diagnostisches Instrumentarium (Internationaler Kongress zur Berufsbildungsforschung, Göttingen).
  • Nenniger, P., Straka, G., Spevacek, G. & Wosnitza, M. (2000). Qualifikation von Lehr-, Ausbildungs- und ausbildenden Fachkräften zur Förderung motivierten selbstgesteuerten Lernens. Aufbau der Weiterbildungsmaßnahme am Beispiel Betrieb (Internationaler Kongress zur Berufsbildungsforschung, 2000, Göttingen).
  • Wosnitza, M. (2000). Aspects of motivated self-directed learning. A conceptual framework and its educational implications (Murdoch University, Perth, invited)
  • Nenniger, P. & Wosnitza, M. (1999). Interactions between learning environment and learning interest as prerequisites of self-regulation in learning (EARLI-Conference, Göteborg, invited).


Organizer/ Co-Organizer Symposiums

  • University teacher Motivation and Emotion (Earli Conference, 2013, Munich)
  • Teacher goals: theory development and future research (Earli Conference, 2011, Exeter).
  • Latest Developments in Research on Multiple Goals in Learning Contexts (Earli Conference, 2009, Amsterdam).
  • Levels of Contextual Analysis in Social Interaction (International Conference on Motivation, 2008, Turku).
  • On the Dynamic Interplay of Motivation Theory and Research Methodology (EARLI-Conference, 2007, Budapest, SIG-Invited Symposium).
  • Motivation in Context. Theoretical and Methodological Challenges (EARLI-Conference, 2007, Budapest).
  • Challenges in contextually-oriented research on motivation: How to conceptualise and measure the situated dimension of motivation? (EARLI-Conference, 2005, Nicosia).
  • Development of motivation and emotion in the course of the learning process (EARLI-Conference, 2005, Nicosia).
  • The development of motivation in lights of the interplay between the learner and the developing context (EARLI-Conference, 1999, Göteborg).


Memberships
European Association for Research on Learning and Instruction
American Educational Research Association
Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft
Deutscher Hochschulverband
International Association of Applied Psychology

Functions
2003-2007: Coordinator Special Interest Group Motivation and Emotion - EARLI
since 2010: Secretary/Treasurer – Division 5: Educational, Instructional and School Psychology – International Association of Applied Psychology